• Marie-Louise

Eet je huid ZoMooi! De strijd tegen rimpels, met je voeding!

Bijgewerkt: jun 30

Suikers veroorzaken puistjes en rimpels. Antioxidanten helpen juist je je huid te beschermen. Om je huid mooi, rimpel vrij en stralend te houden is natuurlijk een goed huidverzorgingsritueel aangepast aan jouw huid essentieel. Maar wist je dat je voeding ook een hele grote invloed heeft?


Vandaag deel ik 7 voedingsmiddelen met je om de strijdt tegen de veroudering aan te gaan! Ik zal het kort en snel houden zodat je alle tijd hebt om hierna een gezonde maaltijd op tafel te zetten, om je huid jong en stralend te eten!


1. WATER Blijft toch echt de belangrijkste! Water heeft ontzettend veel functies in ons lichaam en het is daarom belangrijk om voldoende te drinken. Ons lichaam bestaat voor ongeveer 60% uit water. Je kunt je wel voorstellen dat ‘uitgedroogde’ cellen je huid geen goed doen. Dus drink voldoende water!

Gezonde volwassenen hebben per dag zo’n 1,5-2 liter water nodig. Een deel hiervan krijg je binnen via vast voedsel, maar het meeste krijg je binnen door te drinken. Water is de enige vloeistof die daadwerkelijk vocht toe voegt aan ons lichaam.


2. VETTE VIS

De omega 3 vetzuren in vette vis werken ontstekingsremmend. Alle cellen in de huid bestaan voor een groot gedeelte uit vetten en zorgen ervoor dat de cel vocht kan vast houden. Een belangrijke dus in de strijd tegen rimpels!

  • Naast de vetzuren zou vette vis (en schaal- en schelpdieren) vaker op het menu moeten staan vanwege het mineraal zink. Zink bevordert onder andere de aanmaak van nieuwe huidcellen, het voorkomt rimpelvorming en heeft een cruciale rol bij het onderhouden van de collageenvoorraad.

  • Het eiwit elastine vind je onder andere in vis. Dit ‘elastische eiwit’ zorgt voor een soepele huid, die rekbaar blijft. Bij een tekort zie je dit duidelijk: de huid wordt slapper en zakt in. Denk aan de welbekende onderkin en de dunnere huid onder de ogen.

3. NOTEN Noten hebben een positieve werking op de huid. Ze zitten boordevol vitamines, mineralen, goede vetten en vezels. Zo zorgt vitamine E voor de elasticiteit van je huid. De vezels helpen bij het afvoeren van afvalstoffen uit je lichaam.



  • Noten zijn specifiek goed voor de cellen in de lever. Een levercel bestaat voor een deel ook uit vetzuren. De vetzuren uit noten herstellen de levercellen waardoor afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden. Resultaat: een mooiere huid


Variatie is ook hier belangrijk. Neem dagelijks een handje ongebrande en ongezouten amandelen, walnoten, macadamianoten, en/of paranoten. Cashewnoten en pinda’s vallen hier niet onder, dit zijn namelijk peulvruchten.




4. CHOCOLADE

Goed nieuws! Chocolade is goed voor je huid. De antioxidanten in chocolade zorgen voor bescherming tegen vrije radicalen en UV licht. Bye, bye vroegtijdige rimpeltjes.

Daarnaast heeft pure chocolade een ontstekingsremmende en zuiverende werking op de huid.


Ga wel voor een biologische , pure variant met minimaal 70% cacao. Wil je echt een flinke boost? Ga dan voor rauwe cacao.


5. RODE PAPRIKA

Wist je dat niet de sinaasappel, maar de rode paprika de vitamine C bom onder de groente- en fruit soorten is?

Vitamine C is onmisbaar in dit rijtje van voeding die je huid ondersteunt. Vitamine C zit in veel groente- en fruitsoorten. Helaas wordt veel fruit onrijp geplukt en dit is van invloed op de hoeveelheid vitamine C die onze groenten en fruit bevat.

  • Vitamine C is belangrijk bij de aanmaak van collageen (bindweefsel).

  • Vitamine C is een krachtige anti-oxidant en kan UV schade beperken.

  • Vitamine C zorgt op deze manier dus voor een stevige en egale huid.

6. AVOCADO

Avocado’s bevatten vitamine B6, C en K. Daarnaast worden bepaalde vitaminen, zoals vitamine A en E, beter opgenomen wanneer ze in combinatie met vetten worden gegeten. Avocado bevordert dus ook de vitamine opname.

  • Vitamine A helpt bij het zuiveren van je huid en stimuleert de aanmaak van nieuwe huidcellen. Hiermee gaat vitamine A het verouderingsproces tegen.

  • Vitamine E beschermt je huid tegen schadelijke invloeden van buitenaf en stimuleert net als vitamine A de aanmaak van nieuwe huidcellen.

  • De combinatie van voedingsstoffen in avocado’s zorgt voor een krachtige, ontstekingsremmende werking. Avocado’s bevatten per vrucht wel 10 gram vezels, dit bevordert een goede darmwerking.

7. RODE EN BLAUWE BOSVRUCHTEN

Rode en blauwe bosvruchten zoals blauwe druiven, frambozen,  bramen, blauwe bessen hebben een leverondersteunende werking. Bovendien zijn het krachtige anti-oxidanten.

  • Polyfenolen versterken de werking van vitamine C. Ellaginezuur beschermt tegen de zon en de flavonoïden in deze vruchten hebben een krachtige collageen herstellende werking.

  • Deze anti-oxidanten beschermen de huid tegen nadelige invloeden van zowel binnenuit als buitenaf. Ze gaan huidveroudering tegen doordat ze de afbraak van collageen tegenhouden en tegelijkertijd zorgen voor een goede doorbloeding. Dit zorgt ervoor dat dat zuurstof en voedingstoffen op de juiste plek aankomen en afvalstoffen op hun beurt afgevoerd kunnen worden.

Tip: de combinatie van blauwe bessen en aardbeien geven je immuunsysteem een flinke boost.




En als je dan toch bezig bent met gezond eten voor een mooie, jonge huid, kijk dan ook eens naar je huidverzorgingsritueel.


Voor een frisse stralende look is het minstens zo belangrijk om je huid elke dag goed te reinigen en regelmatig je dode huidcellen te verwijderen met een exfoliant.


ENJOY!



42 keer bekeken
0

Schoonheidssalon ZoMooi

Witteweg 2A

4911AN Den Hout

06-20879274

info@salonzomooi.nl

www.salonzomooi.nl

kvk: 20139216

Openingstijden

Alle behandelingen zijn uitsluitend op afspraak

Maandag:    09:00 tot 17:00 uur
Dinsdag:      15:00 tot 22:00 uur

Woensdag:  09:00 tot 17:00 uur

Donderdag: 09:00 tot 22:00 uur

Vrijdag:        09:00 tot 17:00 uur

Zaterdag:     10:00 tot 15:00 uur

Zondag:       Gesloten

  • salonZoMooi
  • salonZoMooi
  • salonZoMooi

© 2020 Schoonheidssalon ZoMooi.